logo EDITE Thomas CONSTANT
Identité
Thomas CONSTANT
État académique
Thèse en cours...
Sujet: Apports des serious games dans l'optimisation de la prise de décision stratégique
Direction de thèse:
Laboratoire:
Voisinage
Ellipse bleue: doctorant, ellipse jaune: docteur, rectangle vert: permanent, rectangle jaune: HDR. Trait vert: encadrant de thèse, trait bleu: directeur de thèse, pointillé: jury d'évaluation à mi-parcours ou jury de thèse.
Productions scientifiques
oai:hal.archives-ouvertes.fr:hal-01131798
ARRAY(0x7f03feb932d8)
National audience
This paper introduces design principles of serious games which goal is to understand the player/learner decision process. The analytical dimension is the core of gameplay questions: what are the mechanics able to make the player aware of his behavior as a decision-maker? This research questions the video game as a tool to develop the reflexivity and put in perspective the decision-making of the player. To analyze the mechanisms of decision-making, the overconfidence effect is considered as a lever to make understandable the behavior of the player of a training game. The main principles about a design method are discussed, to induce, control and measure the player’s overconfidence.
Cet article présente les enjeux relatifs à la conception de jeux sérieux permettant au joueur-apprenant de mieux comprendre la manière dont il prend une décision. La dimension analytique est au cœur des problématiques de gameplay : quelles sont les mécaniques qui permettraient de faire prendre conscience au joueur de son comportement comme décideur ? La proposition de cette recherche est de questionner le jeu vidéo comme outil favorisant la mise en perspective de la prise de décision du joueur. L’excès de confiance est étudié comme levier pour rendre intelligible le comportement du joueur, et analyser les mécanismes de prise de décision dans le cadre d’une formation. Les principes d’une méthode de conception sont discutés, en vue de provoquer, contrôler et mesurer l’excès de confiance.
Revue Ingénierie des Systèmes d'Information (ISI) https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01131798 Revue Ingénierie des Systèmes d'Information (ISI), 2015, L'ingénierie par et pour les jeux sérieux, 20 (1), pp.107-131. <http://isi.revuesonline.com/resnum.jsp?editionId=1909>. <10.3166> http://isi.revuesonline.com/resnum.jsp?editionId=1909Journal articles 2015-03-16
oai:hal.archives-ouvertes.fr:hal-01197401
A Role-Switching Mechanic for Reflective Decision-Making Game
International audience
This paper introduces issues about a methodology for the design of serious games that help players/learners understand their decision-making process. First, we discuss the development of a video game system based on a role-switching mechanic where the player becomes the game leader of the experience. Then, we introduce game mechanics designed to induce a specific behavior, overconfidence, that helps to understand the players’ decision-making processes. Finally, we describe tools for measuring the players’ self-reflection regarding their judgment process.
14th International Conference, ICEC 2015, Trondheim, Norway, September 29 - October 2, 2015, Proceedings 14th International Conference, ICEC 2015 https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-01197401 Konstantinos Chorianopoulos; Monica Divitini; Jannicke Baalsrud Hauge; Letizia Jaccheri; Rainer Malaka. 14th International Conference, ICEC 2015, Sep 2015, Trondheim, Norway. Springer International Publishing, 14th International Conference, ICEC 2015, Trondheim, Norway, September 29 - October 2, 2015, Proceedings, pp.417-423, 2015, Entertainment Computing - ICEC 2015. <10.1007/978-3-319-24589-8_34>ARRAY(0x7f03fed42a90) 2015-09-29